Jak se pořád zlepšovat?

Běh se stal fenoménem, který válcuje celou planetu. Běhají staří, běhají mladí, děti, těhotné ženy, téměř všichni. Z hobby běžců se stávají závodníci, ale přesto se tréninku nevěnují tak jak by měli. Po několika splněných cílech a úspěších se chtějí posouvat dál. Touha často nestačí. V určitém období se objeví stagnace. U někoho dřív u někoho později. Ptáte se, co vám pomůže posouvat se dál a i když malými krůčky, tak se pořád zlepšovat? Univerzální odpověď snad neexistuje, ale u velké částí běžců je to jednoznačně trénink běžecké techniky.

Abeceda

Děti se ve škole učí písmenko po písmenko, aby mohli přečíst souvislý text. Stejně tak běžci by měli ovládat běžeckou abecedu, která obsahuje několik prvků. Ty když napojíme za sebe, vznikne krásný běžecký krok. Všimněte si závodníků na předních příčkách vašeho oblíbeného závodu, jak natahují nohy dopředu, vzadu jim jdou lehce do zakopnutí a jejích pohyb vychází z kotníků, neskáčou do výšky, ale elegantně se posouvají vpřed. Mají za sebou obrovský výkon a pořád u běhu vypadají lehce jako pírko. Ano i vy můžete běhat bez námahy, ale to chce trénink. Běžecký krok je v podstatě souvislý pohyb, který pozůstává z několika prvků.
Základní prvky abecedy se můžete naučit i sami, ale určitě je doporučeno mít dohled trenéra. Jako u každého sportu je důležité správně provedení, aby se eliminovala možnost zranění, případně dlouhodobého poškození. Ono i takové obyčejné zakopávaní bez předklonu je docela věda. Když vás nikdo neupozorní, že se předkláníte, tak si to sami ani nemusíte uvědomit, pak celé cvičení děláte v podstatě zbytečně. A takhle by se dalo mluvit o všech prvcích.

A co s rukama?

Pokud patříte mezi běžce, kteří si ruce jenom „nesou“, tak se ubíráte o cennou a významnou pomocnou sílu. Správný pohyb rukou při běhu vám může pěkně držet a dokonce udávat tempo. Když už máte pocit, že nemůžete zrychlit, zkuste rozhoupat ruce rychlejším pohybem dopředu a dozadu a uvidíte, jaké změny se budou dít. Nesprávné držení rukou vás může vyhodit z osy a místo toho, aby vám poskytovali pomoc, vás bude jejích nadbyteční pohyb zpomalovat a vysilovat. Přivlastněte si přirozený běžecký pohyb paží a budete se divit, jak moc jsou ruce prospěšné dokonce i při běhání.

Může vás zajímat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *