Začněte běhat bez zranění

První slunečné paprsky lákají každého venku. Oblíbenou aktivitou se stává právě čím dál více populární běh. Spousta věčných začátečníků nazuje tenisky a vyběhne si užívat krásné chvíle na čerstvém vzduchu. Na první pohled na tom není nic špatné, ba dokonce je to velmi prospěšné. Horší to začíná být ve chvíli, kdy člověk propadne běhu. Běží, co mu nohy stačí, běží rychle, dlouhé vzdálenosti a pro motivaci si pořídí startovné na běžecký závod.  Trénuje zběsile a zapomíná na odpočinek. Nakonec v lepším případě zaběhne závod, v horším případě si těsně předtím přivodí zranění.

Může to být vyvrtnutý kotník, únavová zlomenina, bolavé koleno, bolavá záda, celková únava, v podstatě cokoliv. Před během je vhodné zamyslet se nad tím, proč chci začít běhat a zda mám alespoň základní vybavení.

Běh se považuje za levný sport. Potřebné jsou jenom boty a nějaké sportovní oblečení. Boty jsou alfou a omegou zdravého běhu. Pro běh opravdu nejsou vhodné boty do haly, nebo na fotbal, turfy ani botasky. Dnes se dají levně pořídit boty, které vám dobře padnou a pomůžou vám předejít nepříjemnostem. Nepadnoucí bota může způsobit paseku od malých puchýřků až po zranění kolene nebo zánětů achilovek. Bota nesmí nikde tlačit ani být volná. Pro příjemný pocit na noze je podstatné zvolit dobré ponožky. Nemusí být drahé, ale je potřebné, aby správně odváděly pot a seděla vám velikost. Předejdete tak nepříjemný puchýřům a zapařeným nohám. Po prvním běhu ve špatných botách a ponožkách se vám nemusí nic stát, ale dlouhodobě to tělu rozhodně nepřispívá.

Denně potkávám spoustu běžců s velmi špatnou technikou běhu. Takovými ne-běžci jsme byli všichni, než jsme začali s tréninkem techniky. Správná technika je klíčová pro tělesnou stabilitu každého běžce. Pomáhá regulovat běžecký krok tak, aby nedocházelo ke špatným nášlapům a nepřesné koordinaci, která může vážně poškodit zdraví člověka. Správný trénink může výrazně přispět při rekonvalescenci po zranění a samozřejmě zvyšuje výkonnost běžců. Mnoho lidí vůbec při běhu neřeší ruce, v podstatě si je jenom tak nesou. Důležité je si uvědomit, že ruce nejsou na okrasu.  V běhu dokážou výborně pomoct stanovit tempo, zvýšit dynamiku a celkově zrychlit běžecký krok.  Člověk běhu podlehne rychle. Běhat se dá kdykoli v jakémkoliv počasí, ale to s sebou nese riziko přetrénovaní. Někdy jsme po práci vyčerpaní a z posledních sil se vydáme běhat a vyždímáme ze sebe i poslední energii. Pravdou je, že běh dobíjí, ale když už nemůžeme, není potřeba tělo tlačit a přesvědčovat ho o tom, že musí zvládnout ještě výběh. Sezení za počítačem v práci není odpočinkem. To, že zrovna neběháte nebo necvičíte neznamená to, že odpočíváte.

 

Continue Reading